Er der efterspørgsel på dit produkt eller din serviceydelse?

Det er en rigtig god ide at starte med at finde ud af om der er efterspørgsel når du vil i gang med at sælge et nyt produkt eller en ny serviceydelse for der er ikke noget der er mere ærgerlig spild af tid at arbejde i timevis på en ny ide for blot til sidst at konstatere, at der ikke er nogen der er interesseret i at købe det du tilbyder.

For der er to sider af denne sag.

Hvis der ikke er nogen efterspørgsel, så kan det tyde på, at din ide ikke kan sælges. Undtaget er, hvis du har fundet på noget virkelig genialt og er markedsleder og selv vil skabe efterspørgslen fordi et produkt eller en serviceydelse som dit aldrig har set dagens lys før og folk ikke er klar over, at det nu eksisterer. Eksempler på dette er da de første iPods, iPhones og iPads kom på marekedet. Her skabte Apple produkter som forbrugerne ikke vidste, at de manglede -og derfor ikke efterspurgte.

Denne situation hører dog til sjældenhederne.

Hvis er der stor efterspørgsel på dit produkt eller din serviceydelse, så kan det også være et faresignal. For hvis der er stor efterspørgsel, så er der med garanti også en stor konkurrence. Og det betyder, at sælgerne flokkes om at få kunder og overbyder hinanden for at få kunden. Som en ny spiller kan det være vanskeligt at konkurrere på disse betingelser.

Medmindre netop dit produkt har nogle fordele eller features som er efterspurgte og som de konkurrerende produkter ikke har.

Hvis det er tilfældet kan du skære en niche i markedet og stadig vinde, selv om konkurrencen er hård.

imarketing hjælper dig gratis med at finde ud af, hvor stor efterspørgsel der er og hvor hård konkurrencen er – og kommer gerne med en anbefaling af, hvad du bør gøre i din specifikke situation.

Ring gratis på 29620864 eller skriv til info@imarketing.dk og lad os få en snak om dine udfordringer (jeg er indstillet til at underskrive en NDA hvis du har behov for det).

Venlig hilsen,

Christian Garrelts