Et konverteringsregnestykke
Uanset om du har en hjemmeside med webshop eller en traditionel hjemmeside, så er formålet med hjemmesiden at tjene penge. Du har besøgende på din hjemmeside, men det er de færreste, som køber dine produkter. Hvis du får flere af dine besøgende konverteret til kunder, kan du hurtigt tjene mange penge. Lad os i dette eksempel kigge på en webshop.
Din konverteringsrate er 1% – hvad betyder det for dig?
Vi tager som udgangspunkt, at du annoncerer på Google og at vi nu zoomer ind på et produkt i dit sortiment, som du i gennemsnit sælger 1 stk. af om ugen.
Din indkøbspris for produktet er 150 kr. Dertil skal lægges 50 kr. i forsendelse og 50 kr. som løn til din medarbejder for al håndtering, genbestilling m.m.
Din udgift er altså 250 kr. for hvert solgt produkt, vel at mærke før vi ser på prisen for at generere salget (annoncering).
Lad os sige, at salgsprisen er 500,- kr. moms
Det betyder, at din fortjeneste ville være 500 – 250 = 250,- kr. for hvert solgt produkt.
Men nu skal du jo, for at få salget, først have nogle kunde-emner ind på din webshop.
Hvis du f.eks. nu betaler 2 kroner til Google for hver besøgende du får ind på din hjemmeside og det kun er 1 ud af hver 100 (konverteringsrate 1%) der køber dit produkt, så medfører det, at du skal betale 2 kr. til Google 100 gange ( = 200,- kr. ) hver gang du får solgt et produkt.
Dette medfører, at din fortjeneste på 250,- kr. nu er reduceret til (250-200):
50,- kr. i fortjeneste for et produkt til en salgspris på 500,- kr.
Hvis du ønsker at sælge flere produkter for at kompensere for den lave fortjeneste ved f.eks. at sætte prisen på dit produkt længere ned, så forsvinder den sidste rest fortjeneste som dug for solen.
Hvis du søger at få flere besøgende på hjemmesiden ved at byde en højere pris på Google, så forsvinder den sidste rest fortjeneste også som dug for solen.
Med 50,- kr. har du intet overskud til at udvikle din forretning – intet at investere med – altså intet at stå imod konkurrencen med.
Din konverteringsrate øges til 4% – hvilken betydning har det?
Hvordan ville regnestykket så se ud, hvis vi kunne øge konverteringsraten fra 1% til 4%?
Med de samme besøgende ville du inden for en uge sælge 4 gange så mange produkter. Dette medfører, at du får solgt for 2.000,- kr. i stedet for 500,- kr.
Men da udgiften pr. salg også er reduceret til 1/4 ser salgs-regnestykket nu sådan ud:
Du betaler fortsat 2 kroner til Google for hver besøgende; men nu er det 4 ud af hver 100 (konverteringsrate 4%) der køber dit produkt. Det medfører, at du skal betale 2 kr. til Google kun 25 gange (= 50,- kr.) hver gang du sælger et produkt.
Dette medfører, at din fortjeneste på 250,- kr nu kun er reduceret til (250-50):
200,- kr. for et produkt til en salgspris på 500,- kr.
Men da du nu sælger 4 gange så mange produkter på en uge, er din fortjeneste når ugen er omme på (200,- x 4) = 800,- kr.
Din fortjeneste er blevet 16 gange større pr. uge ved at forøge din konverteringsrate fra 1% til 4%.
Du er nu fri til at indsætte dine egne tal i regneeksemplet.
Konklusionen er, at der er rigtig mange penge i at arbejde seriøst med optimering af konverteringsprocenten.
Imarketing har specialiseret sig i konverteringsoptimering.
Ud over at vi holder foredrag og kurser i at forøge konverteringsprocenten, har vi også udviklet vores eget værktøj til konverteringsoptimering af besøgende til kunder. Du kan her læse mere om Autoresponder.dk.