10. trin i den røde tråd – SØGERESULTATET.

Den Røde Tråd, Trin 10

OK, nu er vi kommet frem til, at din potentielle kunde har foretaget en søgning, kort eller lang, og nu kommer Googles resultatside op.

I toppen og i højre side er AdWords annoncerne placeret og resten af siden indeholder de organiske resultater.

Nu er det store spørgsmål:
Hvordan får du de søgende til at klikke på linket, der peger ind på DIN hjemmeside frem for alle de andre links, der er på resultatsiden?

Hvad klikker dit kundeemne på?

Det er NU, du skal sætte dig i din kundes sted.

Det er NU du skal bruge alt det du har lært om din kundes behov til at forklare, at du har nøjagtig det, som kunden efterlyser.

I søgeresultaterne på Google har du 2 forskellige typer resultater:

De naturlige søgeresultater og AdWords annoncer.

Lad os prøve at se lidt på fordele og ulemper på de to forskellige resultater når man skal have kunder.

Hvis vi ser på AdWords annoncerne, så er fordelene de her:

Du kan blive synlig på 15 minutter på nøjagtig de søgeord du ønsker. Det betyder, at du lynhurtigt kan komme i gang med din online forretning.

Du kan ændre annonceteksterne lynhurtigt.

De fleste folk, der klikker på AdWords annoncerne véd, at du sikkert vil sælge dem noget.
Derfor vil de besøgende, der kommer fra en korrekt opsat AdWords kampagne med større sandsynlighed købe mere end dem der kommer fra de organiske søgeresultater.

AdWords er et fantastisk værktøj til at finde ud af, hvilke søgeord, der genererer kunder og hvilke søgeord, der bare genererer besøgende. Disse søgeord skal både bruges, når vi senere skal søgemaskineoptimere din hjemmeside og de skal også bruges når vi konverteringsoptimerer hjemmesiden til at levere flere kunder pr. 100 besøgende.

Lad mig komme med et eksempel:

Hvis du f.eks. har en hjemmeside hvor du udlejer mobildiskoteker, skal du så satse på på søgeordet “mobildiskotek”, der er sværere at få i toppen i de naturlige søgeresultater end for eksempel frasen “diskotek bryllup”? En frase er en kombination af flere søgeord! Måske er det 5 gange nemmere at komme op på den frase – og måske bliver 4 gange så mange af dem der kommer ind på hjemmesiden med “diskotek bryllup” til kunder? – Det giver en 20 gange bedre forrretning.

Måske er der dobbelt så mange, der søger på “diskotek bryllup” end på “mobildiskotek? Nu er vi oppe på en 40 gange bedre forretning. Og vi har ikke en gang taget hensyn til at klikpriserne er lavere.

Men det kan også være, at der kun er 1, der søger på “diskotek bryllup” for hver 10 der søger på mobildiskotek.

Kan du se, hvor jeg vil hen?

Uden viden om markedet er det nærmest umuligt at lægge en strategi for hvad du skal have i toppen af søgeresultaterne.

AdWords er også et fantastisk værktøj til at finde ud af, hvilke TEKSTER, der genererer kunder og hvilke tekster, der bare genererer besøgende. Disse tekster skal både bruges, når vi senere skal søgemaskineoptimere din hjemmeside og de skal også bruges når vi konverteringsoptimerer hjemmesiden til at levere flere kunder pr. 100 besøgende.

Du kan målrette AdWords lokalt – hvilket betyder, at du kan reducere budgettet så du kun får dem ind på hjemmesiden som mest sansynligt vil købe af dig.

Fordi AdWords har disse indbyggede fordele anbefaler vi altid at starte din online markedsføring med Google AdWords.

Ulemperne ved AdWords er, at det er temmeligt uoverskueligt at anvende for folk, der ikke har specialiseret sig i at anvende værktøjet. Hvis man ikke har vores erfaring, der er helt tilbage fra 2002, hvor AdWords så dagens lys for første gang, så løber man en meget stor risiko for at spilde pengene.

Og så koster AdWords penge. Men hvis du tjener langt mere på at sælge dine produkter end dine udgifter er til AdWords,
så betyder det ikke noget. Det er jo din bundlinje vi skal kigge på.

(Hvis du vil vide mere om AdWords, har vi fremstillet et helt gratis videokursus, der svarer til dette her. Hvis du er interesseret i det, skal du bare klikke i linket herunder.)

Lad os nu gå videre og se på de naturlige søgeresultater.

Den største fordel ved de naturlige søgeresultater er selvfølgelig, at de er gratis. Det er jo altid dejligt at kunne få noget gratis.

Ulempen ved de naturlige søgeresultater er, at der ikke står nogen steder, at det er din hjemmeside, der kommer til at havne i toppen af de naturlige søgeresultater.

Der er 10 pladser på side 1 og hvis du er ny i et hårdt marked, så har dem, der i dag er placeret på side 1, sikkert fået cementeret deres position godt og grundigt. Det er i høj grad tilfældet, hvis du befinder dig i et lukrativt marked. Så har de sikkert for lang tid siden betalt et bureau som vores med at hjælpe dem frem i søgeresultaterne – og så var placeringen jo ikke gratis alligevel.

Så ulempen er, at de såkaldte gratis søgeresultater slet ikke er gratis når det kommer til stykket.

Og hvis du ikke har lavet dit hjemmearbejde med at finde de helt rigtige søgeord med AdWords først, så er det op ad bakke med at finde ud af, hvilke søgeord du skal ligge højt på.

Du kommer altså til at skyde med spredehagl mod et mål du ikke kan se.

En anden stor ulempe er, at der kan gå lang tid indtil din side har den position du ønsker dig. Hvad skal du leve af indtil det sker?

En tredie ulempe er, at søgemaskineoptimering er blevet de gamle annoncehajers nye paradis.

De ringer virksomheder op, lover fantastiske placeringer, indkasserer pengene og er så over alle bjerge.

Der er selvfølgelig seriøse virksomheder, der véd hvad de gør og som faktisk kan levere værdi; men jeg vurderer, at det er måske 2% af samtlige dem, der tilbyder sig.

Derfor er det overvejende sansynligt, at du IKKE får hvad du forventer når du bliver kontaktet af en virksomhed, der tilbyder at få din hjemmeside højere op i søgeresultaterne på Google.

Jeg vil i stedet for anbefale, at du selv sætter dig ind i, hvad søgemaskineoptimering indebærer.

For uanset om du vil have en virksomhed til at hjælpe eller du selv vil søgemaskineoptimere din hjemmeside, så bliver du nødt til at vide, hvad der sker, så der ikke er nogen der kører om hjørner med dig.

Det kan du gøre ved at købe Søgeoptimeringsrapporten online på hjemmesiden vi linker til her under videoen.

OK – nu har vi gennemgået de to vigtigste steder din hjemmeside skal være synlig på Internettet, hvis du skal have succes, nemlig i Googles AdWords annoncer eller i de naturlige søgeresultater.

Ja, der findes Facebook og jo, der findes nogle få virksomheder i nogle få brancher, typisk med produktertyper vi alle køber, der har fået noget ud af, at markedsføre sig på Facebook; men for langt de fleste af os er det spild af tid og penge sammenlignet med Google.

Årsagen er simpelthen, at Google er en søgemaskine, der super præcist skal hjælpe den søgende med at løse et specifikt problem, hvor Facebook er et socialt medie, der i forhold til Google er meget dårligt målrettet mod at løse specifikke problemer.

Så, uanset om linket kommer op som en AdWords annonce eller i de naturlige søgeresultater; hvordan får vi de besøgende til at klikke på linket til netop din hjemmeside?

Det er nu, Den Røde Tråd kommer ind i billedet.

*** Dét jeg har fortalt dig omkring dine kunder og deres behov i den røde tråd er dét, der nu skal få dig til at sætte dig i dine kunders sted.

* Jeg véd, at det kan være utroligt svært at gå fra opfattelsen af “Trafik” til levende mennesker af kød og blod der har rigtige behov, så lad mig komme med et eksempel til at viser hvad jeg mener.

Da jeg var ude at slå græs med min McCoulloch rotorplæneklipper, så var jeg så uheldig at få rotorklingen bukket af en trærod.

Efter et par forgæves forsøg i de lokale byggemarkeder gik jeg på nettet og skrev “McCulloch motorplæneklipper klinge”.

* Lad os slå fast, at jeg står her og er et kundeemne, der er klar til at købe. Jeg skal have slået græsset inden det bliver for langt så jeg sidder mere eller mindre med kreditkortet i hånden og skal bare finde en hjemmeside, der har den vare jeg mangler.

Her nogle måneder senere vil jeg gentage søgningen så du kan se, hvad der sker når jeg søger.